W ratownictwie najważniejszą rzeczą jest czas. Nawet najlepsi ratownicy niewiele pomogą, jeśli do chorej osoby czy wypadku dotrą zbyt późno. Dlatego też obecnie służby ratownicze coraz częściej korzystają z nowoczesnych, zaawansowanych systemów, które wspomagają ich codzienną pracę. Dotyczy to nie tylko przyjmowania zgłoszeń, od czego cały proces się zaczyna, ale również rozdzielania ich pomiędzy poszczególne załogi oraz organizację ich tras przejazdów. W tym ostatnim przypadku bardzo dobrze sprawdzają się systemy telematyczne, znacznie rozszerzające możliwości dyspozytorów.
Dlaczego czas jest kluczowy w ratownictwie?
Każdego roku na naszych drogach ma miejsce kilkadziesiąt tysięcy wypadków, przy których potrzebna jest medyczna pomoc. Do tego dochodzą jeszcze zdarzenia mające miejsce w domach czy zakładach pracy, które również wymagają interwencji lekarzy czy ratowników. W takich przypadkach ogromnie ważne jest to, w jakim czasie poszkodowanej osobie zostanie udzielona pomoc, czyli po prostu jak szybko ktoś do niej dotrze. Statystyki są w tym przypadku nieubłagane – im później służby ratownicze pojawią się na miejscu zdarzenia i rozpoczną reanimację, tym są mniejsze szanse na wyjście cało z opresji. Trzeba pamiętać o tym, że na szybkość dojechania karetki wpływ ma kilka czynników. Pierwszym z nich jest przyjęcie zgłoszenia i jego weryfikacja, później następuje przygotowanie zespołu do wyjazdu, a ostatnim będzie pokonanie trasy do poszkodowanego. Każdy z tych etapów można próbować w jakiś sposób optymalizować, w szczególności duże możliwości są w przypadku etapu ostatniego, czyli samego dojazdu.
Jakie możliwości mają systemy telematyczne?
Taka optymalizacja nie jest możliwa bez odpowiedniego wsparcia nowoczesnymi narzędziami informatycznymi. W ostatnich latach coraz częściej wykorzystuje się możliwości, jakie dają systemy telematyczne, przeznaczone przede wszystkim do zarządzania flotami pojazdów, ale też oferujące wsparcie w różnych branżach. Jednym z takich systemów jest platforma WEBFLEET, udostępniana przez firmę TomTom. Pierwszą z jej wielu zalet jest możliwość monitoringu położenia poszczególnych pojazdów, dzięki wykorzystaniu technologii GPS. Dodatkowo dostępne są narzędzia do zarządzania trasami przejazdów oraz ich planowania w czasie rzeczywistym. Pozwalają one zoptymalizować dojazdy, ograniczając ich czas a tym samym też i koszty. Platforma WEBFLEET korzysta z technologii SAAS, zapewniającej szybki i bezproblemowy dostęp do potrzebnych informacji i wysoką skalowalność. Niezwykle przydatny jest też system raportowania, szczegółowe analizy mogą być tworzone albo automatycznie, albo na życzenie operatora.
Wykorzystanie systemów telematycznych do wspomagania służb ratowniczych
Takie możliwości systemów telematycznych pozwalają na zastosowanie ich do wsparcia służb ratowniczych. Przede wszystkim można wykorzystać mechanizm planowania przejazdów, uwzględniający aktualną sytuację na drogach. Dzięki temu dyspozytor na bieżąco otrzymuje informacje o korkach czy robotach drogowych, i może skierować pojazdy z zespołami ratowników optymalnymi, jak najszybszymi trasami. Dzięki temu czas dotarcia do chorych czy poszkodowanych może ulec znacznemu skróceniu – a jakie to ma znaczenie, to chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Nowoczesne systemy telematyczne dają także możliwość ciągłego kontaktu kierowców z biurem, dzięki temu na bieżąco mogą być informowani o wszelkich problemach na drodze. Kolejnym istotnym obszarem przy wykorzystaniu takich systemów do wsparcia służb ratowniczych, jest szczegółowe raportowanie. Dzięki analizie czasu reakcji, czasu dojazdów i czasu spędzonego na miejscu zdarzenia można każdy z tych elementów usprawnić, w celu uzyskania jeszcze lepszych rezultatów.
Materiał partnera zewnętrznego