Czaprak jest jednym z podstawowych elementów wyposażenia jeździeckiego. Jego głównym zadaniem jest chłonięcie końskiego potu i ochrona skórzanego siodła przed niepożądanym działaniem zawartej w nim soli. A przynajmniej po to je kiedyś wymyślono. Jednak obecnie czapraki mogą spełniać rozmaite dodatkowe funkcje – począwszy od zwiększenia komfortu konia, przez pomoc w dopasowaniu siodła i wyrównaniu jego nacisku na koński grzbiet, ochronę konia przed otarciami od brzegów tybinek i tylnego łęku – do dodatkowej funkcji jucznej, dzięki kieszeniom naszytym na czapraki rajdowe.
Czaprak jest jednym z podstawowych elementów wyposażenia jeździeckiego. Jego głównym zadaniem jest chłonięcie końskiego potu i ochrona skórzanego siodła przed niepożądanym działaniem zawartej w nim soli. A przynajmniej po to je kiedyś wymyślono. Jednak obecnie czapraki mogą spełniać rozmaite dodatkowe funkcje – począwszy od zwiększenia komfortu konia, przez pomoc w dopasowaniu siodła i wyrównaniu jego nacisku na koński grzbiet, ochronę konia przed otarciami od brzegów tybinek i tylnego łęku – do dodatkowej funkcji jucznej, dzięki kieszeniom naszytym na czapraki rajdowe.
Zastanawiając się nad tym, jaki czaprak będzie najlepszy dla nas i naszego konia, musimy zwrócić uwagę na kilka szczegółów.
Rozmiar i krój
To pierwszy szczegół, na który należy zwrócić uwagę. Czapraki występują w trzech podstawowych rozmiarach:
- full – wybierany dla koni ras dużych, jego rozmiar to zwykle 65-68 cm x 50-54 cm,
- cob – dla koni mniejszych ras – arabów, hucułów, niektórych większych kuców, przy założeniu, że siodło nie jest większe niż 15 cali, a jego rozmiar to 55-60 cm x 45-50cm,
- pony – dla kucyków szetlandzkich i walijczyków, w wymiarze 45cm x 40cm.
Coraz częściej można znaleźć czapraki o rozmiarze XFULL, ze względu na większą popularność koni zimnokrwistych jako konie wierzchowe.
Gdy mowa o typie, mamy na myśli zwykle siodło, pod jakim czaprak będzie użytkowany. Wyróżniamy kilka typów:
- Czaprak wszechstronny (VS) – jest to najbardziej uniwersalny typ czapraka, pasuje pod większość siodeł. Może być kwadratowy, wycięty w łezkę lub w kształcie siodła.
- Czaprak ujeżdżeniowy (D, DR, DL) – jest dłuższy, dzięki czemu pasuje pod wydłużone tybinki siodeł ujeżdżeniowych. Używany również pod siodła wszechstronne dla wysokich jeźdźców, którzy ze względu na długość nóg potrzebują przedłużonej tybinki.
- Czaprak skokowy – przednia część czapraka wyprofilowana jest pod przesunięte do przodu tybinki skokowe.
- Czaprak rajdowy – dłuższy niż wszechstronny, z naszytymi z boku kieszeniami. Pasuje również pod siodła ławkowe.
Bez względu na typ i rozmiar czapraka należy pamiętać o tym, by czaprak był profilowany na kłębie tak jak w przypadku czapraków Eurofit od Mattes dostępnych w sklepie https://rymarstwo-poznan.pl/.
Materiał i wypełnienie
Na rynku możemy znaleźć czapraki wykonane niemal z każdego materiału, który nadaje się do szycia. Od bawełny i drelichu, przez flanelę, alcantarę, poliester po filc czy polar. W zasadzie wszystko zależy od inwencji producenta. Wierzchnia warstwa czapraka ma głównie znaczenie estetyczne, stąd tak szeroki wybór materiału. Warto jednak pamiętać, że flanela, polar czy poliester nie sprawdzą się zbyt dobrze w miesiącach letnich i podczas wielkich upałów, ponieważ będą one nieprzewiewne i zwiększą potliwość. Wybierając odpowiedni czaprak, warto zwrócić uwagę na to, by jego spodnia część była z materiału, który jest przewiewny i będzie dobrze wchłaniał koński pot. Tanie czapraki zwykle mają wewnętrzną warstwę wykonaną z bawełny lub siateczki poliestrowej, która pozwala na wchłanianie potu przez wypełnienie czapraka. W przypadku droższych specjalistycznych czapraków możemy mieć do czynienia na przykład z naturalnym owczym futrem, które wpływa kojąco na końską skórę dzięki obecności lanoliny.
Z kolei czapraki dedykowane dla siodeł wojskowych często wykonane są ze skóry podszytej filcem lub naturalną wełną – jak to jest w przypadku czapraków żołnierskich i oficerskich firmy DawMag.
Rolę wypełnienia pełnią pianka poliuretanowa lub wata. Są to materiały, które dobrze wchłaniają koński pot, a dodatkowo nie odkształcają się podczas użytkowania.
Ważne szczegóły
Oprócz wspomnianego wcześniej profilowania na kłębie, warto zwrócić uwagę na pikowanie. Zbyt wymyślny wzór może prowadzić do odkształcania się wypełnienia i przez to odgnieceń na grzbiecie. Dodatkowym atutem będzie obszycie w okolicy kłębu, na przykład z owczej wełny, jak w przypadku czapraka Mattes Eurofit VS z futrem, który jest podszyty na całej długości grzbietu, gwarantując zwiększony komfort konia.
Wybierając odpowiedni czaprak, nie zawsze należy sugerować się ceną. Tanie czapraki w kwocie do 100 – 150zł być może sprawdzą się jako standardowe wyposażenie, jednak w przypadku konia użytkowanego intensywnie warto zastanowić się nad czaprakiem do zadań specjalnych.
Materiał partnera zewnętrznego