Jak zwrócić nieudany prezent?

0
803
prezenty świąteczne
Polskie prawo nie reguluje jednoznacznie postawy sprzedawcy wobec kupującego, który chce oddać sprawny artykuł | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Podpowiadamy, które sklepy muszą przyjąć zwrot towaru bez podania przyczyny. Czy zawsze koniecznym jest okazanie paragonu oraz jak odesłać zwracany przedmiot sprzedawcy?

Po Świętach Bożego Narodzenia mnóstwo prezentów ląduje na dnie szaf lub szuka nowych właścicieli. Często też okazuje się, że podarunek po wyjęciu z oryginalnego opakowania po prostu nie działa tak, jak powinien, jest wadliwy lub uszkodzony. Co w takiej sytuacji? Oczywiście w przypadku wady towaru masz prawo do złożenia reklamacji, a sprzedawca do naprawy, bądź też wymiany na nowy. Jak jednak wygląda kwestia zwrotu zakupionego przedmiotu, który zwyczajnie nie spełnił oczekiwań obdarowanej osoby?

Zwrot towaru bez podania przyczyny

Polskie prawo nie reguluje jednoznacznie postawy sprzedawcy wobec kupującego, który chce oddać sprawny artykuł. Sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjmowania zwrotów z niewyjaśnionych przyczyn lub tylko dlatego, że klient się rozmyślił. Nie ma konieczności umieszczania na ladzie kartki z informacją, że po odejściu od kasy, reklamacje nie będą uwzględniane. Jest to zgodne z prawem. Niemniej jednak wielu sprzedawców, toleruje zwroty w określonym terminie. Systematyzuje to wewnętrzny regulamin sklepu. Bardzo często działa taka opcja w sieciówkach. Bez problemu, za okazaniem paragonu, oddasz zakupiony artykuł najczęściej w ciągu 7, 14 lub nawet 30 dni.

Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku sklepów internetowych. Aby wykluczyć oszustwa oraz nie zniechęcić konsumentów do nabywania dóbr online, sprzedawcy są zobowiązani do przyjęcia zwrotu bez pytania o przyczynę. Klient ma 14 dni od momentu otrzymania przesyłki na złożenie  stosownego oświadczenia (najczęściej dostępne jest na stronie sklepu), by odstąpić od umowy kupna.

Czy trzeba posiadać paragon?

Z uwagi na konieczność ewidencji zwrotu towarów przez sprzedawcę, musi on bezwzględnie posiadać dowód, że dany przedmiot był zakupiony w jego sklepie. Zgodnie z prawem, dowodem tym jest dokument potwierdzający sprzedaż. Zawsze więc w takiej sytuacji kasjer poprosi o paragon. Niemniej jednak mogłaby to również być faktura, wyciąg z terminala, potwierdzenie płatności z konta bankowego, dokument gwarancyjny z pieczątką i datą, zeznanie świadka lub oświadczenie klienta o zakupie przedmiotu i zgubieniu paragonu. Zasadniczo więc konsument musi udowodnić sprzedawcy, że dokonał danego zakupu.

Szczerość wobec Mikołaja

To najtrudniejszy i kontrowersyjny moment w sytuacji, gdy prezent nie spełnia naszych oczekiwań. Bardzo często udajemy zadowolenie tylko po to, by nie sprawić naszemu Mikołajowi przykrości. Jeśli jednak otrzymujemy drogi podarunek, który szkoda schować na dnie szafy, bo wystarczyłoby wymienić na inny model, warto jednak zdobyć się na szczerość. Tylko dzięki niej masz szansę zdobyć paragon i dowiedzieć się, z którego sklepu pochodzi towar.

Jak odesłać niechciany prezent?

Możesz wysłać przesyłkę szybko, sprawnie i przede wszystkim tanim kosztem. Skorzystaj z serwisu www.WysylajTaniej.pl, na którym zamówisz kuriera do domu lub nadasz paczkę w najbliższym paczkomacie. Dzięki współpracy z marką DPD i Inpost, WysyłajTaniej.pl oferuje usługi najwyżej jakości, a ceny bywają niższe nawet o 70% od regularnych stawek kurierskich. Zwrotu prezentu dokonasz bez zbędnych formalności, umów, czy rejestrowania się. W kilka minut zamówisz kuriera, który przyjedzie pod wskazany adres.

Jeśli jednak przyznanie się do niezadowolenia z prezentu uważasz za zbyt brutalne, rozważ sprzedaż nowego towaru za obniżoną stawkę lub zastanów się, komu sprawiłby prawdziwą radość. Przekazując go osobie w trudnej sytuacji lub na aukcję charytatywną, sam możesz zostać prawdziwym Mikołajem.


Materiał partnera