To, w jakim sposób zarządzamy kontaktami z klientami, może rzutować na nasze sukcesy. Jeśli nie zdobędziemy zaufania klienta i nie pokażemy, że jesteśmy profesjonalistami, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że przejdzie do konkurencji. Warto więc dbać o budowanie relacji już od początku istnienia przedsiębiorstwa.
Kiedy firma dopiero rozpoczyna swoją działalność, to najczęściej klientów ma niewielu. Dzięki temu możemy być w bliskich relacjach, pamiętamy, o czym były rozmowy i jakiego rodzaju produkty interesują konkretnego klienta. Jednak założenie jest takie, że wraz z rozwojem firmy klientów powinno być coraz więcej. Wtedy też zarządzanie kontaktami może stać się trudniejsze i nie dotyczy to jedynie dużych firm. Problem ten mogą mieć także firmy małe i średnie. Co zatem zrobić?
Dobre narzędzie to podstawa
Przede wszystkim musimy pomyśleć nad tym, by sporządzać notatki ze spotkania, monitorować, kiedy należy do klienta zadzwonić lub pojechać, czy jest coś, na co szczególnie czeka itd. Teoretycznie możemy takie rzeczy zapisywać w notatniku, kalendarzu lub pliku tekstowym. Jednak bardzo szybko wkradnie się chaos i możemy się łatwo w swoich zapiskach pogubić. Znacznie lepszą propozycją jest inwestycja w profesjonalne narzędzie do zarządzania klientami. Dzięki niemu wszystkie dane będą w jednym miejscu, co docenią szczególnie handlowcy i pracownicy działu sprzedaży. Specjalistycznym oprogramowaniem do zarządzania kontaktami jest system CRM.
W czym pomoże system CRM?
Systemy CRM to narzędzia, dzięki którym łatwiej można kontrolować procesy sprzedażowe i zarządzać kontaktami z klientami. Handlowiec będzie lepiej przygotowany do każdego spotkania przez to, że może zapoznać się z notatkami na temat poprzedniej wizyty u klienta. Poza tym do danych na temat klienta mogą zerknąć także inni handlowcy i przedstawiciele firmy. Dlatego też nawet w sytuacji, kiedy kontaktować się będzie inna osoba niż dotychczas, to będzie wiadomo jak poprowadzić rozmowę. Korzystanie z systemów CRM sprawi, że jakość obsługi klienta będzie na wyższym poziomie.
Co jeszcze wpłynie na lepsze kontakty?
Musimy jasno sprecyzować grupę odbiorców, by przedstawić usługi firmom i osobom, które mogą być zainteresowane naszymi produktami. Budujmy zaufanie od samego początku. Bądźmy szczerzy, nie koloryzujmy, doradźmy, podpowiedzmy – w ten sposób będziemy budować wizerunek specjalisty, któremu warto zaufać.
Poza tym musimy koncentrować się nie tylko na tym, by zdobywać nowych klientów, ale starać się, by ci, którzy już skorzystali z naszej oferty, zrobili to ponowni. Pokażmy, że doceniamy stałych klientów, oferując im różnego rodzaju dodatki lub rabaty. Klient poczuje, że jest dla nas ważny, podobnie jak jego lojalność, a w myśl psychologicznej reguły wzajemności, będzie chciał się odwdzięczyć i zrobi kolejne zamówienie. Poza tym dbajmy o to, by w naszej ofercie pojawiały się nowości dopasowane do potrzeb odbiorców. O odświeżenie oferty powinna dbać każda firma.
Materiał partnera