Logo firmowe jest bardzo ważne, bo często jest to pierwsze skojarzenie klienta, gdy pomyśli o firmie. Wiele osób chce wykorzystać je do zrobienia wrażenia na odbiorcy, ale popada przez to w przesadę. Zbyt duża ilość kolorów czy skomplikowane kształty mogą czasami odstraszyć, a nie przyciągać nowe osoby. Czym sugerować się tworząc logo swojej marki lub działalności i do kogo zwrócić się ewentualnie o pomoc?
Podstawy tworzenia przyciągającego logo
Najczęściej popełnianym błędem przy tworzeniu logo jest przesada. Najpopularniejsze marki świata wiedzą, że warto postawić na coś unikalnego, ale prostego. Przykładowo na ugryzione jabłko, pandę, krokodyla lub prosty napis. Mocno wpływa to na rozpoznawalność. Ludzie nie pamiętają tak wielu szczegółów, jak się to może wydawać. Prosty, ale charakterystyczny napis na pewno dłużej zostanie w ich głowie.
Prostota przekłada się również na kolory. Najlepsze firmy używają maksymalnie trzech-czterech barw. Zdarzają się marki, które operują tylko czernią i bielą. Kolory trzeba umieć zbilansować – lepiej nie nadużywać zbyt jaskrawych albo ciemnych barw. Warto też wiedzieć, z czym kojarzą się ludziom dane kolory. Czerwony kojarzy się z intensywnością i przygodą, z kolei zielony z harmonią i spokojem, zaś żółty z radością. W zależności od rodzaju działalności – warto je ze sobą łączyć.
Operowanie logotypem
Częstym błędem jest również nadużywanie napisów na logach. Logotyp powinien składać się z prostych haseł, które jednak automatycznie skojarzą się z firmą. Warto postawić na jakość słów, niekoniecznie na ich ilość. Nie należy też łączyć zbyt dużej ilości typografii, czyli rodzajów pisma. Warto postawić na jedną stylistykę. Wiele osób ma skłonność do napisów górnych o dużej czcionce, żeby potem zmienić typografię przy dolnej małe czcionce. Całość jest wtedy dość chaotyczna i nie klei się w jedną całość.
Gdzie szukać pomocy przy tworzeniu logo?
Nie każdy ma pomysł albo doświadczenie, żeby stworzyć przekonujące logo. Czasami właściciel marki ma w głowie idealną wersję, ale brakuje mu umiejętności graficznych, żeby przedstawić to na papierze. Warto wtedy zwrócić się do firm, które zajmują się takimi sprawami od lat. Wystarczy jej przedstawić znaczące wskazówki i rodzaj działalności, a ona odeśle projekt po paru dniach roboczych. Nie są to gotowe grafiki czy logotypy, które zostały użyte w innych projektach. W przypadku, gdy dane logo nie przypadnie klientowi do gustu – można poprosić o inne.
Wiele osób korzysta też z przeróżnych materiałów (np. książek), które pomagają w tworzeniu logo od podstaw. Należy jednak uważać z inspiracją. Absolutnie nie można brać gotowych projektów z Internetu, bo grozi za to nawet odpowiedzialność karna. Jest to wtedy przywłaszczanie cudzej pracy. Istnieją co prawda grafiki, które autorzy powszechnie udostępniają, ale rzadko bywają one odpowiedniej jakości. Do podobnego poziomu można dojść samemu, warto znać jedynie podstawowe zasady tworzenia logo. Koszt tworzenia jego przygotowania może wynieść 5000 złotych, dlatego warto poświęcić trochę czasu na odpowiednie dokształcenie się.
MMI