Każdy przedsiębiorca chce chronić to, co dla jego działalności jest najcenniejsze – nazwę firmy. Ten symbol stanowi wizytówkę w kontaktach z klientem i często jest rezultatem lat pracy nad budowaniem rozpoznawalności na rynku. Zastanawiając się nad ochroną swojej marki, wielu osób staje przed dylematem: Czy warto rejestrować znak towarowy w urzędzie patentowym, skoro nawet niezarejestrowana nazwa firmy jest w pewnym stopniu chroniona przez prawo?
Znak zarejestrowany vs. znak niezarejestrowany
To jak wygląda ochrona znaku bez rejestracji i po rejestracji można przedstawić tak jak na obrazku poniżej. Widzisz różnicę?
Zobacz również:
Jak udowodnić, że masz prawa do nazwy firmy?
Bez rejestracji:
Sama rejestracja nazwy w CEIDG czy KRS to za mało. Decydujące jest, kto jako pierwszy wprowadził daną nazwę na rynek, korzystając z niej w działalności komercyjnej. Jeżeli sprawa trafi do sądu, Twoim zadaniem będzie przedstawienie przekonujących dowodów, że to byłeś Ty. Bez nich ryzykujesz utratę prawa do nazwy. Co więcej dowody będą musiały obejmować zakres czasowy, produktowy i terytorialny.
Po rejestracji
Jeśli zdecydowałeś się na rejestrację znaku towarowego, masz już duże ułatwienie. Urząd Patentowy wręcza Ci bowiem świadectwo ochronne. W tym dokumencie znajdziesz:
- informację o zarejestrowanym znaku,
- przypisane do niego towary i usługi,
- określenie terytorium ochrony (na przykład Polska albo UE),
- potwierdzenie Twojego statusu jako właściciela znaku.
W sytuacji sporu, przedstawienie tego świadectwa to Twoja tarcza obronna.
Jakie koszty wiążą się z ochroną nazwy przedsiębiorstwa?
Bez rejestracji:
Ochrona nazwy bez oficjalnej rejestracji jest w pełni bezpłatna.
Po rejestracji:
Rejestracja znaku towarowego wymaga uiszczenia opłat urzędowych. Ich wysokość zależy od wyboru klas towarowych oraz terytorium, na którym chcesz chronić swój znak. W Polsce, koszt ochrony znaku w jednej klasie na 10 lat to 890 zł. Natomiast w UE, opłata wynosi 850 EUR.
Pamiętaj też, że jeżeli zlecasz proces rejestracji rzecznikowi patentowemu, do całkowitego kosztu dojdzie jego honorarium.
Jak działa ochrona nazwy firmy w kontekście terytorium?
Bez rejestracji:
Gdy nie rejestrujesz nazwy swojej firmy, ochrona działa głównie na obszarze Twojej działalności. Jeśli działasz lokalnie, na przykład obsługując mieszkańców jednego miasta czy nawet osiedla, trudno będzie Ci zakazać przedsiębiorcy z innej części Polski korzystania z tej samej nazwy. Aby rozszerzyć ochronę nazwy na terenie całej Polski, konieczne jest dostarczenie wielu przekonujących dowodów. Mimo wszystko, nie ma gwarancji, że przekonają one sąd.
Po rejestracji
Zarejestrowany znak ma określony zasięg terytorialny. Rejestracja w Urzędzie Patentowym RP zapewnia ochronę na całym terytorium Polski. Natomiast znak unijny chroni w 27 krajach Unii Europejskiej, włączając Polskę. Istnieje również możliwość rejestracji międzynarodowej, która pozwala na ochronę w wielu krajach jednocześnie. W przypadku sporu dotyczącego nazwy, wystarczy okazanie świadectwa rejestracji, by potwierdzić zasięg terytorialny ochrony Twojej marki.
Jak zabezpieczyć nazwę, którą planujesz wykorzystać?
Bez rejestracji:
W przypadku niezarejestrowanych znaków towarowych, nie masz możliwości zabezpieczenia nazwy, której jeszcze nie używasz. Ochrona takiej nazwy pojawia się dopiero po jej faktycznym zastosowaniu w działalności gospodarczej. Ochronę uzyskujesz w momencie, gdy zaczynasz sprzedawać produkty lub świadczyć usługi pod daną nazwą, a nie wcześniej.
Po rejestracji:
Jeśli planujesz używać określonej nazwy w przyszłości, zarejestruj ją jako znak towarowy. Nie musisz mieć nawet firmy, możesz zastrzec ją prywatnie na siebie. W procesie zgłoszeniowym możesz określić nie tylko obecnie oferowane produkty czy usługi, ale również te, które planujesz wprowadzić w przyszłości. Po zarejestrowaniu znaku masz 5 lat na rozpoczęcie działalności. Po tym okresie, jeśli nie skorzystasz z nazwy, konkurenci mogą kwestionować ważność Twojego znaku.
Kto może używać symbolu ®?
Bez rejestracji:
Dla niezarejestrowanego znaku możemy używać symbolu TM. Pochodzi od angielskiego słowa „trademark”. W praktyce oznacza to, że dany termin jest przez Ciebie traktowany jako nazwa handlowa. Choć symbol TM nie wskazuje na to, że marka jest zarejestrowana czy jest w trakcie rejestracji, przedsiębiorcy często korzystają z niego, ponieważ dodaje to charakteru profesjonalizmu.
Po rejestracji:
Symbol ® jest dobrze rozpoznawalny wśród konsumentów i często kojarzony z jakością oraz oryginalnością produktu, chociaż w rzeczywistości ma inne znaczenie. Skrót ® pochodzi od angielskiego słowa „registered”, co informuje, że dana nazwa jest chroniona dzięki rejestracji w Urzędzie Patentowym.
Stosowanie symbolu ® przy nazwie, które nie jest zarejestrowane, jest niezgodne z prawem i może skutkować nałożeniem grzywny.
Jak chronić się przed nieuczciwą konkurencją w sieci?
Bez rejestracji:
Choć działasz na rynku pod konkretną marką, nie oznacza to, że konkurenci nie będą próbować używać podobnej nazwy. Często dopiero konfrontacja z takim problemem motywuje przedsiębiorców do podjęcia kroków w celu zabezpieczenia swojej marki. Nieuczciwa konkurencja może wykorzystywać Twoją nazwę w różnych miejscach w internecie.
Niestety, bez zarejestrowanego znaku towarowego, serwisy takie jak Allegro, Amazon czy Facebook mają małą motywację do usunięcia treści konkurenta, ponieważ nie mają pewności co do Twoich praw do nazwy. Zalecają wtedy samodzielne rozwiązanie problemu z konkurencją.
Po rejestracji:
Posiadanie zarejestrowanego znaku towarowego diametralnie zmienia sytuację. Większość platform internetowych oferuje formularze zgłoszeniowe dotyczące naruszeń praw do znaku towarowego. Wystarczy przedstawić numer prawa ochronnego lub świadectwo rejestracji, a serwisy takie jak Allegro czy Facebook podejmą odpowiednie kroki, uniemożliwiając konkurencji używanie Twojej nazwy w widocznych miejscach ich platform. Treści naruszające Twoją markę zostanę usunięte w ciągu kilku godzin. I to wszystko bez udziału prawników i sądu.
Oprócz tego platformy te proponują programy dla posiadaczy zarejestrowanych marek. Wśród nich znajdują się „Strefa Marek” na Allegro, „Program Współpraca w Ochronie Praw” od Allegro czy „Amazon Brand Registry”. Nie tylko promują one Twoją markę, ale także ułatwiają identyfikację jej potencjalnych naruszeń na wspomnianych serwisach.
Udzielenie licencji na używanie nazwy firmy
Bez rejestracji:
Nie posiadając zarejestrowanej marki, napotykamy na dylemat dotyczący rzeczywistej własności nazwy. Takie wątpliwości narażają franczyzobiorcę na ryzyko. Brak pewności, czy używając określonej nazwy, nie naruszamy praw innych podmiotów.
Po rejestracji:
Jeżeli przedsiębiorca uprzednio zweryfikował unikalność wybranej nazwy i dopełnił formalności rejestracyjnych, stoi na znacznie mocniejszej pozycji. Dzięki posiadanemu prawu ochronnemu może swobodnie udzielać licencji na jej używanie. Dodatkowo, rejestr Urzędu Patentowego umożliwia oficjalne wpisanie informacji o licencjobiorcy. Jednymi z znanych przykładów skutecznego korzystania z licencjonowania są sieci takie jak Żabka, DaGrasso czy Subway.
Jak widzisz dzięki zarejestrowanej marce przedsiębiorcy mogą pewniej kroczyć ścieżką biznesu, mając gwarancję ochrony swojego intelektualnego dorobku. Jeżeli myślisz o rejestracji własnej marki, nie zwlekaj. Skonsultuj się z ekspertem ds. znaków towarowych, czyli rzecznikiem patentowym, aby uzyskać profesjonalną pomoc w tym procesie.
Materiał partnera zewnętrznego