Z pewnością słyszałeś już o SEO i SEM, ale nie bardzo wiesz do czego służą? Oba terminy dotyczą działań marketingowych, które mają sprawić, że dana treść będzie częściej pojawiała się w wynikach wyszukiwania potencjalnych klientów. Zapoznanie się z tymi procesami, to podstawa wymagana od e-marketera. Istnieją nawet kursy, które mogą pomóc nowicjuszowi w stawianiu pierwszych kroków. Marketing internetowy wcale nie musi być tak skomplikowany, jak się wydaje. SEO i SEM, to jedne z najbardziej popularnych narzędzi promujących witryny internetowe. Oba działania są w pewien sposób podobne, ale nie są tym samym – warto o tym pamiętać, ponieważ nie są to określenia zamienne.
SEO – Search Engine Optimization
SEO, czyli optymalizacji pod silnik wyszukiwarki, to proces polegający na zwiększeniu widoczności w wynikach wyszukiwania, które są organiczne, tzn. darmowe. Nieorganiczne wyniki, to linki sponsorowane, np. AdWords. SEO jest jedną z podstawowych strategii marketingowych, nie polega tylko na optymalizacji strony internetowej. Wyższa pozycja na liście wyszukiwania pomaga w zwiększeniu liczby odwiedzin strony, dochodów ze sprzedaży produktów lub usługi, a także wpływa na popularność marki. Optymalizacja całej strony internetowej następuje pod kątem danej wyszukiwarki, starając się przewidzieć o co może zapytać użytkownik w kontekście określonej tematyki. E-marketer musi badać zachowania użytkowników i dobierać odpowiednie słowa kluczowe. Do SEO zalicza się także pozyskiwanie linków pozycjonujących, które dodatkowo pomagają w podniesieniu rankingu witryny. Optymalizuje się praktycznie każdy możliwy element: tekst, warstwę wizualną, strukturę strony, aspekty techniczne i zestaw linków.
SEM – Search Engine Markeitng
Z kolei SEM jest elementem marketingu internetowego. To narzędzie również służy do pozycjonowania stron internetowych. Do procesów zachodzących w SEM zalicza się SEO, które jest jedną ze składowych całości. Search Engine Marketing polega na reklamowaniu danych treści w możliwie najbardziej efektywny sposób, a Search Engine Optimization zajmuje się optymalizacją pod kątem wyszukiwania organicznego. W SEM wdraża się także płatne opcje, jak kupowanie przestrzeni reklamowej w odpowiednich miejscach w Internecie, które przyciągną więcej użytkowników na witrynę. Wszystkie te procesy również mają za zadanie podnieść pozycje w rankingu wyszukiwać, ale do tego celu są używane inne środki, jak np. linki sponsorowane w kampaniach reklamowych. Jeśli użytkownik będzie chciał kupić konkretny produkt i wyszuka go, to najwyżej wyświetlą się zwykle linki do stron, które zostały wcześniej opłacone. Dlatego nie warto polegać jedynie na SEO, choć optymalizacja samej strony jest równie ważna.
Ogółem SEM jest doskonałym połączeniem SEO i pozycjonowania witryn. Wszystkie te elementy stanowią podstawy marketingu internetowego. Na początek najlepiej zapoznać się z tematem, sprawdzając bazy słów kluczowych i dostępne narzędzia marketingowe. Rozróżnianie SEO i SEM, to dobry start w ścieżce zawodowej e-marketera.
SHA