Skuteczny menedżer to taki, który potrafi być elastyczny, wie, jak ważny jest ciągły rozwój i umie dostrzec w bieżących trendach coś, co może okazać się wartościowe dla niego i firmy, w której jest zatrudniony. Przede wszystkim jednak menedżer to osoba, która powinna wiedzieć, jak zarządzać ludźmi i jak zmotywować zespół do osiągania wyznaczonych celów.
Kim jest manager XXI wieku?
Jeszcze do niedawna wychodzono z założenia, że skuteczny manager to taki, który skupia się przede wszystkim na osiąganych wynikach. Manager, zgodnie z tą koncepcją, jest zatem kimś w rodzaju nadzorcy, osoby, która ma czuwać, by reszta pracowników wypracowała pożądane rezultaty. Oczywiście po części jest to prawda, ponieważ manager faktycznie powinien robić wszystko, by wyniki firmy były jak najlepsze. Nie może jednak zapominać przy tym o ludziach, bez których osiągnięcie tych wyników nie byłoby być możliwe.
Z tego względu obecnie nieco inaczej podchodzi się do tematu zarządzania zasobami ludzkimi i tego, kim właściwie powinien być manager. Wielu specjalistów skłania się ku wizji managera-lidera, który wprawdzie nie kreśli tak wyrazistej koncepcji jak szef firmy, ale także potrafi zmotywować pracowników i przede wszystkim – dać im przykład. To jednocześnie osoba o sporej wiedzy i dużym doświadczeniu, ale gotowa na ciągły rozwój, potrafiąca słuchać swoich podwładnych, a co najważniejsze – przekonana o tym, że sukces firmy jest możliwy do osiągnięcia tylko przy współpracy i zaangażowaniu całego zespołu. Kwestie indywidualne pozostają na drugim planie.
Gotowość do nieustannego rozwoju to jedna z najbardziej pożądanych cech managera
Przedsiębiorcy często popełniają błąd, który może ich potem sporo kosztować. Chodzi o to, że na pewnym etapie rozwoju przedsiębiorstwa stwierdzają, że posiadają już odpowiednie umiejętności i wiedzę, a jedyne co im pozostało, to nadzorowanie funkcjonowania biznesu. Problem polega jednak na tym, że to nigdy nie działa. Biznes, aby móc przetrwać, musi się rozwijać – czy to pod względem oferowanych usług i towarów, czy np. pod względem zarządzania całym procesem produkcji itp. Przedsiębiorcy, którzy nie doceniają znaczenia światowych trendów i zmian w upodobaniach konsumentów płacą za to zazwyczaj ogromną cenę.
Podobnie jest z managerami. Osoba zarządzająca zespołem nigdy nie może stwierdzić, że ma już wystarczającą wiedzę, a jedyne co jej pozostaje, to sprawowanie kontroli nad podwładnymi. Konieczne jest nie tylko ciągłe dokształcanie się, ale i śledzenie bieżących trendów. Po pierwsze – po to, by nie zostać w tyle i nie pozwolić konkurencji na zdobycie przewagi w jakimś aspekcie. Po drugie – ze względu na zmieniające się oczekiwania zarówno klientów firmy, jak i samych pracowników. Pogłębiona wiedza pozwala managerowi wyjść obronną ręką z różnych sytuacji. Dodatkowo ciągłe uczenie się pozwala na doskonalenie już istniejących procesów, co zawsze stanowi korzyść dla firmy.
Oprócz zdobywania wiedzy ważne jest również rozwijanie kompetencji typowo menedżerskich – z podobnych powodów.
Zarządzanie zespołem jako jedna z najważniejszych kompetencji menedżerskich. Pomóc może coachingowy styl zarządzania
Jedną z najważniejszych kompetencji menedżerskich jest bez wątpienia umiejętność zarządzania zespołem – zwłaszcza w tym nowoczesnym rozumieniu. Manager, który chciałby poznać nowe techniki, może skusić się na naukę na szkoleniu coachingowym. Opanowanie tych technik może okazać się przydatne w codziennej pracy managera. Manager uczy się wywierać wpływ na podwładnych w inny sposób niż wcześniej; wykorzystuje też do tego celu inne narzędzia.
Jakie umiejętności zyskuje manager, który zdecyduje się na takie szkolenie? Przede wszystkim zyskuje wiedzę, jak prawidłowo motywować zespół i angażować go w wykonywanie poszczególnych czynności. Manager uczy się, w jaki sposób wspierać samodzielność pracowników i budować ich zdrową pewność siebie. Szkolenie coachingowe pozwala najpierw zrozumienie managerowi pewnych rzeczy, a w następnej kolejności – wykorzystanie tej wiedzy do lepszego zarządzania zespołem. Możliwość rozwoju zyskuje zatem i manager, i w późniejszej perspektywie – jego podwładni. A to zdecydowanie najlepszy możliwy wariant i najbardziej owocny rodzaj szkolenia.
Jaki jest przykładowy program szkolenia coachingowego?
Firmą, która ma w swojej ofercie kompleksowe szkolenie coachingowe, jest EY Academy of Business. EY, ma w swojej ofercie wiele szkoleń o różnej tematyce. Wśród nich – m.in. właśnie szkolenie coachingowe (więcej można przeczytać na stronie kursu https://www.academyofbusiness.pl/pl/szkolenia/coaching-menedzerski,99/. To najlepszy przykład na pokazanie, jak wygląda dobrze zaprojektowany kurs.
W Academy of Business szkolenie coachingowe składa się z czterech części i jest prowadzone przez dwóch trenerów. Pierwsza część szkolenia to coaching menedżerski; w ramach tej części zajęć manager pozna specyfikę coachingu, pozna trzy podstawowe umiejętności coacha i nauczy się stosowania jednego z podstawowych modeli. Kolejnym etapem szkolenia jest nauka wyznaczania celów – oczywiście zgodnie z podejściem coachingowym. To część szkolenia, dzięki której manager zrozumie, w jaki sposób powinien motywować swoich podwładnych i jak zaangażować ich w pracę na rzecz wspólnego projektu.
Podczas kolejnej części manager nauczy się najbardziej optymalnego sposobu delegowania zadań, dowie się także, jak efektywnie monitorować postępy w pracy. Nauczy się również, jak współpracować ze swoimi podwładnymi i jak wspólnie wypracowywać najskuteczniejsze metody pracy. Ostatnia część szkolenia, rozmowy rozwojowe, pomagają utrwalić wiedzę zdobytą na poprzednich częściach kursu.
Co istotne, niemal całe szkolenie ma wymiar praktyczny. Managerowie ćwiczą wszystko razem innymi członkami grupy, oczywiście pod okiem dwóch trenerów. Dzięki temu uczestnik szkolenia może zdobyć nowe narzędzia, które umożliwią mu wykorzystanie coachingowego stylu zarządzania w praktyce, a tym samym – na podniesienie nie tylko efektywności, ale przede wszystkim zaangażowania całego zespołu.
Artykuł sponsorowany