Prowadzenie działalności gospodarczej często wiąże się z koniecznością wynajęcia pomieszczenia, w którym będą świadczone usługi bądź sprzedawane towary. Przedsiębiorcy nie chcą bowiem prowadzić biznesu we własnym mieszkaniu, nie posiadają również wolnego lokum do prowadzenia działalności. Co warto wiedzieć, zanim wynajmiemy lokal gospodarczy?
Standardy i normy
W przypadku niektórych branż nie ma żadnych specjalnych wymogów co do tego, w jakim lokalu czy też w jakich warunkach ma być prowadzona działalność. Niemniej jednak istnieje wiele gałęzi biznesu, w których lokale gospodarcze muszą spełniać ustawowe warunki. Tak jest na przykład w działalności gastronomicznej, polegającej na przygotowywaniu i sprzedaży posiłków. Również sklepy spożywcze i apteki muszą spełniać określone normy. Nie ma sposobu na to, aby ominąć restrykcje. Nawet, jeżeli zaadaptujemy lokal na potrzeby prowadzonej działalności, sanepid nie udzieli zgody na jego otwarcie bądź nie otrzymamy odpowiednich koncesji. Dlatego też przed rozpoczęciem poszukiwania lokalu należy dokładnie sprawdzić wszelkie standardy, jaki ten będzie musiał spełnić. Co więcej, przepisy ulegają zmianom, więc nie warto wierzyć na słowo właścicielom lokali, którzy zapewniają, że kilka lat remu była w nich prowadzona restauracja i nie było żadnych uwag ze strony sanepidu.
Koszty wynajęcia lokalu
Lokal gospodarczy możemy wynająć w stanie po klucz lub w stanie deweloperskim. Zawsze należy dopytać, w jakim pozostawi go nam do użytku właściciel. Powodem są koszty, bowiem lokal w stanie deweloperskim trzeba odpowiednio urządzić, co pociąga za sobą znaczne wydatki. Jeżeli właściciel pozostawi nam meble, a czasami nawet i niezbędny do pracy sprzęt, możemy w ten sposób wiele zaoszczędzić. Istnieje również możliwość wynajęcia nowo wybudowanego lokalu, który jednak zostanie urządzony na koszt jego właściciela. Wszystkie te kwestie muszą być uzgodnione jeszcze zanim podpiszemy umowę najmu. Dodatkowo należy dokładnie określić, jaki mamy budżet na wynajęcie lokalu. Jego właścicielowi będziemy musieli zapłacić, zwykle miesięczny, czynsz. Dopytajmy również, czy w jego skład wchodzą zaliczki za wodę bądź ogrzewanie.
Najważniejsza jest umowa
Dobrze skonstruowana umowa najmu lokalu zapewnia stabilność prowadzenia działalności gospodarczej. Chodzi o to, aby określić w niej wszystkie najważniejsze kwestie, dotyczące na przykład możliwości podwyższenia czynszu bądź okresu wypowiedzenia najmu lokalu przez każdą ze stron. W umowie należy również określić, czy najemca odpowiada za ewentualne szkody i do jakiej wysokości. Normą jest, że najemca pokrywa koszty strat, które powstały w wyniku jego działania. Problematyczne może być jednak określenie, kto poniesie koszty w przypadku zalania lokalu czy pożaru. Przed podpisaniem umowy najmu dobrze jest się udać do prawnika, który oceni, czy umowa w obecnym kształcie jest dla nas korzystna. Zapisy umowy są dla nas wiążące, jeśli tylko są one zgodne z prawem, nawet gdy są one dla nas skrajnie niekorzystne.
DTK