Bądź blisko – najważniejsze informacje o pozycjonowaniu lokalnym

0
1222
pozycjonowanie lokalne
Większość firm nigdy nie wychodzi z lokalnego rynku, ale w żadnym wypadku nie oznacza to, że nie powinny podejmować działań, które mogłyby zwiększyć rozpoznawalność i popularność, a co za tym idzie – zyski | fot.: pixabay.com

Decydując się na zakup produktu, wykonanie usługi czy znalezienie fachowca, najczęściej rozważa się dwa aspekty: cenę i jakość. Jeszcze jednym, równie istotnym jest: – żeby było blisko. Nikomu nie chce się czekać na przesyłkę, nikt nie wybierze się do myjni samochodowej w sąsiednim powiecie i nie pośle dziecka do przedszkola na drugim końcu miasta. Jak dotrzeć do tych, którzy szukają firm w pobliżu? Odpowiedzią na to pytanie może być regionalne pozycjonowanie.

Jest o co walczyć

Dane dotyczące Internetu, to liczby najczęściej przytłaczające – na świecie korzysta z niego już ponad 3 miliardy 200 milionów osób. Szacuje się również, że użytkownicy pytają Google o różne rzeczy ponad dwa biliony razy rocznie. W tym miejscu wielu drobnych przedsiębiorców, właścicieli lokalnych firm zapewne zadaje sobie pytanie o to, czy w takim oceanie informacji warto jest „walczyć” o swój kawałek i decydować się na lokalne pozycjonowanie swojej strony internetowej?

Zdecydowanie tak, bo badania pokazują, że w Polsce z Internetu korzysta około 24 milionów osób. To ponad 60% całej populacji. Wszyscy to potencjalni gości każdej strony internetowej w języku polskim – również tej firmowej, działającej lokalnie. Jeśli przedsiębiorca uzna, że zakres jego działalności nie obejmuje całego kraju, bo działa regionalnie, to wystarczy, że sprawdzi ile osób mieszka w jego najbliższej okolicy. I nawet jeśli stwierdzi, że dzięki SEO dla firm, dotrze „tylko” do 60% z tych osób, to okaże się, że jest to nadal znacząca liczba. Inne statystyki mówią, że 97% użytkowników Internetu wyszukuje w Google lokalne firmy i usługi. Te dane pokazują, że jest o co walczyć, a „blisko” jest nie mniej ważne niż „tanio” i „dobrze”.

SEO dla firmy – każdej?

Jak wspomniano, warto pozycjonować lokalnie. Nie oznacza to jednak, że jest to reguła, którą trzeba stosować w każdej sytuacji bez względu na okoliczności. Jeśli przedsiębiorca prowadzi sklep internetowy, a siedzibą firmy jest magazyn z produktami, które rozsyłane są do klientów, to wówczas nie ma potrzeby, aby skupiał się na najbliższym sąsiedztwie.

Zupełnie inaczej do sprawy będzie musiał podejść właściciel sklepu stacjonarnego, zwłaszcza takiego, który dopiero rozpoczyna swoją działalność. Jeśli jego działania marketingowe ograniczą się do powieszenia na drzwiach kartki z napisem „otwarte”, to jego jedynymi potencjalnymi klientami będą tylko osoby, które akurat przejdą obok. Nie będzie mógł liczyć, na to, że ktoś jego sklep poleci, więc inwestycja w SEO dla firm wydaje się rozsądnym krokiem. Będzie to miało szczególne znaczenie, jeśli sprzedawać będzie produkty, które trudno dostać w innych miejscach. Wówczas zanim ktoś wyjdzie na zakupy, z dużym prawdopodobieństwem najpierw zapyta w Internecie o dostępność w najbliższej okolicy. Jeśli Google podpowie mu, gdzie znajdzie to, czego szuka, to z dużym prawdopodobieństwem sklep zyskał właśnie nowego klienta.

Usługi – zawsze jak najbliżej domu

„Dobry glazurnik Łódź”, „fryzjerka z dojazdem do domu Gdynia”, „naprawa pralek Kielce” – to hasła, które pojawiają się w Google jako podpowiedzi dla szukających. Stąd prosty wniosek, że skoro użytkownicy Internetu szukają fachowców jak najbliżej swojego miejsca zamieszkania, to pozycjonowanie lokalne powinno być naturalne dla małych firm usługowych.

Jeżeli klient chce zrobić sobie paznokcie, naprawić samochód lub zjeść szybki obiad po pracy, to zdecydowanie nie będą go interesowały zakłady kosmetyczne, warsztaty samochodowe czy restauracje w sąsiednim województwie. Będzie szukał takich usług w swoim najbliższym otoczeniu. Zapyta znajomych, rodziny, ale na pewno zajrzy również do Internetu. Jeśli zależy mu na czasie, to przejrzy kilka pierwszych wyników i na tej podstawie zdecyduje, z usług której firmy skorzystać. Dzięki regionalnemu pozycjonowaniu jest zdecydowanie większa szansa na znalezienie się wysoko na tej liście.

Konkurencja nie śpi

Według danych z końca 2015 roku w Polsce funkcjonuje 1,8 miliona przedsiębiorstw. Aż 99,8%z nich stanowią mikro, małe i średnie firmy. Z tej grupy mikro przedsiębiorstwa, czyli takie, które zatrudniają mniej niż 10 osób i najczęściej zakres ich działalności ogranicza się do rynku lokalnego, wytwarzają około 30% PKB całej Polski. Oznacza to, że na regionalnych rynkach można prowadzić dochodowe przedsiębiorstwo, ale jednocześnie wskazuje, jak duża jest konkurencja. Stąd prosty wniosek – aby zarabiać, trzeba działać. Można konkurować jakością, ceną, ale jednocześnie nie można zapominać, że nawet oferując najlepsze usługi w bardzo przystępnych cenach firma nie będzie zarabiać jeśli nie będzie można jej łatwo znaleźć, również przez Internet. Lokalne pozycjonowanie to inwestycja, którą warto przeprowadzić – najlepiej zanim zrobi to konkurencja.

Myśl globalnie – działaj lokalnie

Większość firm nigdy nie wychodzi z lokalnego rynku, ale w żadnym wypadku nie oznacza to, że nie powinny podejmować działań, które mogłyby zwiększyć rozpoznawalność i popularność, a co za tym idzie – zyski. Wykorzystanie Internetu do tego celu jest w obecnych czasach naturalnym posunięciem. Trzeba jednak pamiętać, że globalna sieć jest tylko narzędziem, które wykorzystać można na wiele sposobów. Dla jednych szczytem będzie stworzenie strony internetowej, na którym podany będzie numer stacjonarny do siedziby. Dla innych inwestycja w szeroko rozumiany Internet, czyli między innymi pozycjonowanie lokalne będzie oczywistością. Odpowiedź na pytanie, które podejście w dobie powszechnego dostępu do sieci może przynieść lepsze efekty, nasuwa się sama.

https://www.nazwa.pl/tanie-domeny/


Materiał partnera zewnętrznego