O czym warto pamiętać, by auto jeździło długo i bezawaryjnie? Oczywiście o regularnym serwisowaniu. Rozrządu nie zdejmuje się bez wyraźnej potrzeby. Mechanik podczas okresowych przeglądów sprawdza stopień napięcia paska lub łańcucha rozrządu. Nowoczesne modele samochodów posiadają rozrząd z dożywotnią gwarancją. Oznacza to, że producent nie zaleca wymiany. Jednak starsze typy pojazdów mają ściśle określone normy co do jego wymiany. Rzadko zdarza się, by usterki miały miejsce w kilka lat po kupieniu samochodu z salonu. Pęknięcie rozrządu to najczęściej problem aut używanych. Dlatego warto pamiętać o podstawowych zasadach użytkowania samochodu.
Popsuty rozrząd może zniszczyć silnik-pamiętajmy o serwisowaniu!
Okresowe serwisowanie auta ma priorytetowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Pęknięty rozrząd może zepsuć silnik. Wymiana paska lub łańcucha, na którym zamocowany jest ten ważny element silnika, to znacznie niższy koszt, niż remont całego mechanizmu. Dla kierowcy niezwykle ważna jest informacja o tym, że rozrząd może popsuć się nagle, np. podczas podróży. W odróżnieniu od innych części nie ma wyraźnych oznak zużycia rozrządu. W silnikach Diesla montowany jest znacznie częściej łańcuch i posiada on dłuższą trwałość niż pasek gumowy. Jednak w obu przypadkach warto pilnować wymiany przed upływem okresu zużycia rozrządu.
Jak często wymieniać rozrząd?
Samodzielne sprawdzenie rozrządu jest mało skuteczne. Największą gwarancję pomyślnej jazdy daje wymiana na nowy. Im starsze auto, tym częściej należy decydować się na wymianę. Przykładowo, jeśli producent danego modelu wskazuje, że pasek rozrządu wymaga wymiany co 90 000 km, to dotyczy tylko i wyłącznie nowego paska. Po pierwszej wymianie kolejna powinna nastąpić po przejechaniu ok. 40 000 km. Dla aut używanych, które nie mają udokumentowanej historii serwisowania, warto przyjąć podobne normy. Przy normalnym użytkowaniu auto pokona dystans 40 tyś. km w 2-3 lata. Dlatego koszt wymiany rozrządu w kwocie ok. 500-1000 zł nie jest nadmiernym wydatkiem. Druga kwestia, to miejsce, w którym dokonać serwisu. Jeśli samochód nie ma gwarancji, wówczas można zwrócić się do dowolnego warsztatu. Wymiana rozrządu należy do ważnych, lecz standardowych napraw. Każdy mechanik wystawi gwarancję na wykonaną usługę.
Czy warto wymienić rozrząd w używanym aucie z zagranicy?
Auta sprowadzane z zagranicy, np. z Niemiec czy Francji, często nie posiadają pełnej książki serwisowej. Zagraniczny właściciel mógł sprzedać samochód, zanim doszło do wymiany części. Zwykle można się spotkać z sytuacją, gdy zagraniczny posiadacz auta korzystał z darmowego serwisu, a po kilku latach, gdy stał się on nieopłacalny, sprzedał samochód nie dbając o kolejne naprawy. Dlatego po zakupie używanego samochodu warto wymienić rozrząd. Daje to pewność, że przez kilka następnych lat jazda będzie bezpieczna. Po wymianie należy zachować gwarancję od mechanika oraz zapisać przebieg, przy którym rozrząd został wymieniony. Można też założyć nową książkę serwisową i w niej zaznaczać kolejne naprawy i zakres usług serwisowych.
MKT