Rynek e-commerce rozwija się w zastraszającym tempie. Coraz więcej osób próbuje swoich sił z handlem w Internecie. Nowe sklepy pojawiają się jak grzyby po deszczu, ale zanim zdecydujemy się na swój, warto pamiętać, że początek wcale nie będzie taki prosty. Sklep w Internecie to nie tylko dobre miejsce na zarobek, ale także i przestrzeń, która będzie generować dziesiątki problemów. Jakie są zalety i wady prowadzenia sklepu internetowego?
Zalety prowadzenia sklepu internetowego
Prowadzenie sklepu internetowego jest względnie tanie. Potrzebujemy tylko funduszy na uruchomienie i funkcjonowanie działalności gospodarczej, a także na założenie strony internetowej, opłacenie domeny i hostingu. Do tego dochodzą standardowe koszta transportu towarów i inne opłaty związane z prowadzeniem sklepu. Oszczędności tworzą się głównie na wynajmie i obsłudze powierzchni sklepowej i magazynowej. Towar możemy bowiem trzymać nawet we własnym domu. W sieci dużo łatwiej (i taniej) jest się także rozreklamować.
Zakupy w Internecie nie są ograniczone globalnie. Oznacza to, że swój towar możemy oferować nie tylko osobom z okolicy, ale też z drugiego końca kraju lub świata. Dzięki temu docieramy do dużo szerszego grona klientów. W jednej chwili zakupy może robić niemalże nieskończona ilość osób, czego nie dałoby się osiągnąć, prowadząc standardowy sklep stacjonarny. Podobnie jest z asortymentem towarów. Sklep w sieci przyjmie wszystko, niezależnie ile tego będzie. Co więcej, internetowy sklep otwarty jest przez dwadzieścia cztery godziny na dobę i siedem dni w tygodniu, dzięki czemu klienci mogą robić zakupy w momencie, kiedy mają na to ochotę.
Sklepy on-line są bardzo wygodne dla klientów. Nie trzeba wychodzić z domu, by zdobyć nawet bardzo ciężko dostępny towar. Dużo łatwiej jest im także kontrolować wydatki. Przeglądanie setek towarów również jest dużo prostsze, dzięki rozbudowanym porównywarkom, które automatycznie sprawdzają ceny w innych sklepach i podsyłają najlepsze oferty.
Wady prowadzenia sklepu on-line
Prowadzenie sklepu w sieci zawęża grono naszych klientów do osób korzystających z Internetu. Wszystko staje się także bezosobowe i nie ma możliwości porozmawiania z klientem i przekonania go do danego produktu/rozwiązania.
Internetowy sklep musi być regularnie obsługiwany od strony technicznej. Jeśli dany produkt się skończy, nie da się tylko zdjąć jego ceny, trzeba całkowicie uniemożliwić jego dodanie do koszyka i zakup.
Dużym minusem sklepu internetowego jest także to, że każdego dnia trzeba pakować i nadawać towar. Można to oczywiście zlecić firmie zewnętrznej, ale będzie to skutkować dużo większymi kosztami. Koszty przesyłki mogą także sprawić, że zakup nie będzie opłacalny dla klienta.
Jako sprzedawcy jesteśmy także odpowiedzialni za transport naszego towaru. Jeśli przedmiot zostanie uszkodzony, musimy go wymienić, narażając się na straty pieniężne oraz stres.
Handel w Internecie to znakomity pomysł na własny biznes. Należy jednak pamiętać o tym, że wszystko musi być dokładnie przemyślane, gdyż po postawieniu pierwszego kroku nie da się już tak łatwo wycofać.
JMI