Akumulatory VRLA są rodzajem ogniw kwasowo-ołowiowych, które charakteryzują się wnętrzem wypełnionym żelowym elektrolitem lub specjalnymi separatorami. Tak sporządzone baterie można wykorzystywać z powodzeniem w wielu dziedzinach codziennego życia, jak transport, wsparcie systemów odnawialnej energii, czy spedycja.
Charakterystyka akumulatorów VRLA
Sama nazwa ogniw pochodzi od pełnej, angielskiej nazwy produktu, czyli „valve-regulated lead–acid battery”. Istnieją dwa podstawowe typy akumulatorów VRLA – AGM (absorbent glass mat) oraz żelowe. Pierwszy rodzaj wyróżnia się na tle konkurencji obecnością specjalistycznej siatki z włókna szklanego między płytkami anody i katody, która służy do zatrzymywania elektrolitu oraz separacji elementów. Drugi mieści w swoim opakowaniu żelowy roztwór sporządzany poprzez dokładne wymieszanie pyłu krzemionkowego z kwasem siarkowym. Cała mieszanina ostatecznie przypomina coś w rodzaju półpłynnego kitu. Oba przykłady mają liczne zalety oraz wady w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów ołowiowych, a także względem siebie.
Najważniejsze cechy akumulatorów VRLA
Zarówno AGM jak i żelowe typy maja nieznacznie krótszy czas ładowania niż standardowe akumulatory ołowiowo-kwasowe, konsekwentnie wiąże się to najprawdopodobniej z osłabioną tolerancją na wystąpienie przeładowania. Prowadzi to często do przedwczesnej awarii, a więc uszkodzenia ogniw. Badania techniczne wskazują, iż baterie VRLA mają podobny okres użytkowania w porównaniu z odpowiednio utrzymywanymi tradycyjnymi egzemplarzami. Dzięki mniejszej emisji szkodliwych substancji w czasie składowania są wyraźnie przyjaźniejsze dla środowiska i bezpieczniejsze w użyciu. Ponadto wydają się być dużo lżejsze od konwencjonalnych rodzajów, przy jednakowych pojemnościach. Warto wspomnieć, iż mogą być używane, orientowane lub ustawiane w dowolnej płaszczyźnie. Ich potencjał wykorzystywania zwiększa odporność na wstrząsy, a także wibracje.
Zastosowanie akumulatorów VRLA i ograniczenia użytkowania
Dzięki nieprawdopodobnym właściwościom regeneracji ogniw, niskiej cenie, prawie całkowitej bezobsługowości oraz ciągłej gotowości do pracy akumulatory kwasowo-ołowiowe typu VRLA znalazły liczne zastosowania w wielu sektorach gospodarki. Można je użytkować w tak zwanym reżimie cyklicznym (mobilna elektronika), trakcyjnym (wózki transportowe, takie jak meleksy golfowe, transportery dla osób niepełnosprawnych, maszyny czyszczące lub widłowe na terenie magazynów) i w szeroko pojętych zastosowaniach stacjonarnych (akumulatorownie instalacje solarne, wiatrowe, wodne). Niewątpliwą wadą systemów opartych jedynie na żelowym elektrolicie są mniejsze moce podczas rozładowywania dużymi ładunkami prądu, określanymi jednostkami Kulomb (C>3). W związku z tym unika się ich jako źródeł o dużej mocy, głównie w środowisku o niskich średnich temperaturach otoczenia.
Podsumowując, należy wspomnieć, iż akumulatory VRLA stanowią współcześnie ważną dziedzinę rozwoju na rynku ogniw zasilających. Na ich korzyść przemawiają liczne plusy, a także ergonomia pracy. Dzięki popularności możliwe jest ciągłe udoskonalanie baterii, by spełniały coraz bardziej rygorystyczne wymagania.
KJA