Jeśli w tym roku planujesz zimowe szaleństwo na stoku, pamiętaj – podstawa to dobrze dobrane i odpowiednio serwisowane narty.
Zacznij od porządnego sprzętu
Nawet jeśli twoja przygoda z narciarstwem dopiero się zaczyna, warto od razu zacząć od porządnego sprzętu. Na początek dobrze jest wypożyczyć sprzęt, aby móc sprawdzić czy jazda nam się podoba, bez ponoszenia kosztów zakupu odzieży i nart. Kiedy jednak planujemy już konkretny wyjazd na narty dobrze jest mieć cały niezbędny ekwipunek. Pierwsze narty muszą być uniwersalne – sprawdzą się na przykład modele typu All Round lub All Mountain. Te pierwsze są zwrotne i łatwiej nauczyć się je kontrolować, sprawdzą się natomiast na mniej wymagających trasach, te drugie z kolei będą lepsze na twarde trasy jak i wiosną kiedy śnieg jest mniej zbity. Na modele typowe dla jazdy slalomowej lub freestyle’owej przyjdzie jeszcze pora.
Jak dopasować sprzęt
Najpierw należy dobrać narty do naszego wzrostu. Nie powinny być one wyższe niż do brody, ewentualnie – czubka nosa. Długość jest ważna z uwagi na zwrotność na nartach oraz stabilność jazdy. Żeby dodatkowo ułatwić manewr skręcania osobom, które dopiero się uczą, poleca się miększe modele. Warto na początek zainteresować się nartą taliowaną lub carvingową. Na początek dobrze jest również wziąć pod uwagę, że podwinięte końce nart przyczynią się do delikatniejszych zjazdów. Generalnie, jeśli dopiero zaczynamy zainwestujmy w sprzęt, z którym będzie nam łatwiej opanować podstawową technikę. Dzięki temu, bez trudu przerzucimy się potem na bardziej zaawansowane trasy, wymagające jeszcze lepszego sprzętu.
Serwisowanie nart
Narty, które muszą przeczekać w piwnicy okres między dwoma sezonami powinny być zadbane. Serwisowanie sprzętu to niezwykle istotna czynność, pozwalająca na komfortową jazdę i wieloletnią użyteczność sprzętu. Nie da się jednak ukryć, że wymaga ono pewnej wiedzy i umiejętności. Jeżeli nie wiemy jak się do tego zabrać, zdecydowanie lepiej pozostawić serwis fachowcom.
Narty serwisujemy po zakończonym sezonie. Jeśli tego nie zrobimy, do następnej zimy może się na nich pojawić na przykład rdza. Wszelkie próby jej usuwania „domowymi” metodami, na przykład papierem ściernym, mogą nieodwracalnie uszkodzić sprzęt. Co powinno być zrobione podczas serwisu? Przede wszystkim ostrzenie i smarowanie. Narty, które są naostrzone i nasmarowane będą się bardziej „słuchać” a co najważniejsze – zwiększą nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Dobrze poradzić się fachowca, ponieważ o ile smarowania można dokonywać praktycznie codziennie, o tyle ostrzenie może sprawić, że narty szybciej się zużyją – nie można go jednak w serwisie pominąć. Istotne jest także zadbanie o wiązania. Siła wypięcia jest istotna dla bezpieczeństwa jazdy. Ma na nią wpływ wiele czynników – nawet przebyte kontuzje. Natomiast, po zakończeniu sezonu warto odkręcić wiązania i dopasować je od nowa następnej zimy. Chodzi o to, aby sprężyny nie były ciągle naprężone.
Powiedzenie mówi, że złej baletnicy przeszkadza nawet rąbek spódnicy. Na każdych nartach da się jeździć. Po to jednak modele są zróżnicowane, aby bez trudu odpowiedni dla siebie sprzęt znaleźli zarówno początkujący jak i profesjonaliści. Zdecydowanie warto dobrze przemyśleć wybór nart i dbać o nie potem, aby dobrze nam służyły.
Materiał partnera zewnętrznego