Rak piersi to najbardziej powszechny rodzaj nowotworu wśród kobiet. Liczba zachorowań rośnie z roku na rok. Dlatego coraz więcej instytucji włącza się w akcje propagujące regularne badania mammograficzne i pomaga kobietom w walce z chorobą.
Programy i kampanie edukacyjne
W Polsce działa kilka instytucji, które regularnie organizują prozdrowotne akcje przeciw nowotworom. Bardzo popularny jest program – „Mam haka na raka”, który skierowany jest do młodzieży ponadgimnazjalnej, która ma kształtować postawy prozdrowotne. Akcja bazuje na idei – „myśl globalnie, działaj lokalnie”. Dlatego młodzi podejmują się organizacji spotkań edukacyjnych w swoich lokalnych społecznościach. Dążą do rozpowszechniania zachowań prozdrowotnych i zachęcają do wykonywania badań profilaktycznych. Program działa od 2007 roku, a każda edycja poświęcona jest innemu rodzajowi nowotworu.
Innym przykładem kampanii edukacyjnej jest „Know your lemons”, która została przeprowadzona przez organizację World Wide Breast Cancer. W akcji przedstawiono 12 cytryn z różnymi anomaliami, które miały być imitacją zmian nowotworowych w piersiach. Kampania w bardzo prosty i przyjazny sposób obrazowała, na co należy zwrócić uwagę przy samobadaniu piersi.
Portale informacyjne
W Internecie dostępnych jest wiele stron edukacyjnych, które zawierają najnowsze informacje o leczeniu nowotworu piersi. Jedną z nich jest http://biopsjamammotomiczna.pl/ – strona poświęcona stricte biopsji mammograficznej, czyli najnowocześniejszej metodzie walki z rakiem piersi. Zainteresowani znajdą tam m.in. dokładny opis zabiegu, porady związane z przygotowaniem się do badania oraz spis rekomendowanych placówek, w których można wykonać biopsję mammograficzną.
Fundacje
W walkę z rakiem piersi włączają się również polskie i światowe instytucje. Jedną z najbardziej znanych fundacji jest BCRF, która została założona w 1993 roku, przez Evelyn H. Lauder. Jest to prężnie działająca fundacja charytatywna, która włącza się w walkę z rakiem piersi i wspiera finansowo badania poszukujące leku na nowotwór piersi. Symbolem powstałej 25 lat temu kampanii Estee Lauder Companies jest rozpoznawalna na całym świecie, różowa wstążka. Z roku na rok, coraz więcej firm dołącza do akcji wspierającej walkę z nowotworem piersi, przykładowo w 2017 roku jednym z uczestników był AVON.
Coraz bardziej popularne stają się również biegi solidaryzujące z chorymi na raka piersi. Najbardziej znany jest: „Bieg Kobiet – zawsze pier(w)si”, którego pomysłodawczynią jest kobieta, która sama wygrała walkę z nowotworem piersi. Impreza rok rocznie odbywa się w kilku miastach Polski m.in. we Wrocławiu, Łodzi, Gdyni i Poznaniu. W każdej kolejnej edycji bierze udział więcej uczestników, którzy wspierają chore na nowotwór.
Materiał partnera zewnętrznego